Table of Contents Table of Contents
Previous Page  16 / 32 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 16 / 32 Next Page
Page Background

16 HKSCAN AGRI

/ MAKUPALOJA /

TEKSTI JA KUVAT:

SARI JÄRVINEN

LIHA JA LIHANSYÖNTI

SUURENNUSLASIN ALLA

VIIMEISTEN VUOSIKYMMENTEN KULUESSA

suoma-

laisten lihankulutus on kasvanut tasaiseen tahtiin. Lihan

määrä suomalaisten lautasilla on lähes kolminkertaistunut

60 vuodessa. Parhaiten suomalaisille maistuu edelleen sian-

liha, jota Luken arvion mukaan syötiin 35 kiloa henkeä kohti

vuonna 2015.

– EU:n mittakaavassa suomalaiset ovat kuitenkin lihansyö-

jinä listan häntäpäässä noin 79 kilolla per asukas EU:n keski-

arvon ollessa yli 87 kiloa asukasta kohti, kertoo HKScan Fin-

landin markkinointijohtaja

Mikko Järvinen

.

Vaikka kriittiset puheenvuorot lihansyönnistä ovat saaneet

paljon palstatilaa, suurin osa suomalaisista syö edelleen lihaa.

TNS Gallupin tuoreessa kyselytutkimuksessa* 94 prosenttia

vastaajista kertoi ostavansa lihatuotteita ainakin toisinaan.

– Liha valitaan tuoreuden, turvallisuuden ja kotimaisuu-

den lisäksi myös lihan ja lihavalmisteiden käyttötarkoituksen

ja maun perusteella, kertoo Järvinen.

Vastauksissa oli merkittäviä eroja sukupuolten ja ikäryh-

mien välillä. Esimerkiksi yli 45-vuotiaista naisista yli 80 pro-

senttia piti lihan tuoreutta erittäin tärkeänä, kun saman ikäi-

sistä miehistä tuoreutta arvosti noin 60 prosenttia vastaajista.

Naiset painottivat miehiä enemmän myös lihan kotimaista

alkuperää ja lisäaineettomuutta. Myös tuotanto-olosuhteet

kiinnostavat kuluttajia.

Suomessa syödään pääosin Suomessa syntynyttä ja kasva-

tettua lihaa. Noin 80 prosenttia Suomessa kulutetusta lihasta

on kotimaista ja kaupassa myytävä raakaliha on suurim-

maksi osaksi kotimaista. Taloustutkimuksen ruuan arvostusta

mitanneen tutkimuksen** mukaan suomalaiset ovat hyvin

tietoisia ja halukkaita ostamaan suomalaisia elintarvikkeita

ja moni jopa maksamaan enemmän kotimaisesta tuotteesta.

Suomeen tuotiin lihaa vuonna 2015 reilut 82 miljoonaa

kiloa. Tuontiliha päätyy pääasiassa ravintoloihin, suurkeitti-

öihin ja kaupassa kypsennettäviin tuotteisiin, joissa alkupe-

rämaa ei ole suoraan näkyvissä.

HKScanin eläinhankinnasta ja tuottajapalveluista vastaavan

johtajan

Pia Nybäckin

mielestä julkisessa keskustelussa tulisi

huomioida myös lihan alkuperä ja tuotannon vastuullisuus.

- Lihantuottajamaana Suomi on vastuullisuuden edelläkä-

vijöitä. Suomalaisen lihan ympäristövaikutukset ovat selvästi

ulkomaista lihaa pienemmät. Suomessa noin 80 prosenttia nau-

danlihasta tulee maitotiloilta, mikä pienentää lihaketjun koko-

naispäästöjä ja ilmastovaikutuksia. Lisäksi Suomessa eläinten

terveydestä ja hyvinvoinnista pidetään erittäin hyvää huolta ja

esim. antibiootteja käytetään erittäin vähän, ainoastaan eläin-

lääkärin diagnosoiman sairauden hoitoon, Nybäck tiivistää.

MAKU HINTAAKIN TÄRKEÄMPI

TNS Gallupin tutkimuksen mukaan hinta ei ole valintaperus-

teiden kärjessä, vain joka neljännen vastaajan mielestä hinta on

erittäin tärkeä. Sen edelle kirivät muunmuassa lihan ja lihatuot-

teiden maku, käyttötarkoitus, hyvä ulkonäkö ja terveellisyys.

Myös lihan terveellisyys herättää paljon tunteita ja mielipi-

teitä. HKScanin ravitsemusasiantuntija

Soile Käkösen

mukaan

liha on parhaimmillaan osana monipuolista ruokavaliota.

– Lihasta saatava proteiini on siinä mielessä ”täydellistä”, että

se sisältää kaikki ne välttämättömät aminohapot, joita keho ei

itse osaa valmistaa. Lihassa on myös kaikkia B-ryhmän vita-

miineja, sekä mm. rautaa, sinkkiä ja seleeniä, Käkönen kertoo.

Hintaa pitivät tärkeimpänä alle 30-vuotiaat naiset ja miehet:

heistä lähes 40 prosenttia koki hinnan erittäin tärkeäksi valin-

taperusteeksi. Miesten valintakriteereistä esiin nousi myös

maku, jonka merkitys korostui 45–64-vuotiaiden miesten kes-

kuudessa.

* Tutkimus toteutettiin TNS Gallupin internet-paneeli

Gallup Kanavassa. Vastaajia oli yhteensä 1027.

Kyselyn teetti viestintätoimisto Tekir lihayhtiöiden

Atria ja HKScan toimeksiannosta.

** Kvantitatiivinen tutkimus suomalaisten

suhtautumisesta suomalaiseen ruokaan ja

ruokakulttuuriin. Vastaajia oli yhteensä 2015.

Tutkimuksen tilaaja maa- ja metsätalousministeriö.

Aki Laiho tapasi

tuottajia OKRA

maatalousnäyttelyssä.

HK Lihakoulun herkut;

ylikypsä Rypsiporsaan

kylki, gremolatapesto ja

maalaisperuna, maistuivat

HKScanin osastolla.

Lihansyönti on median otsikoissa ja keskusteluissa useasti.

Keskustelun ytimessä ovat niin lihansyönnin ympäristövaikutukset kuin

terveellisyys. Liha maistuu suomalaisille edelleen hyvin, yli 90 prosenttia

ostaa lihaa ainakin toisinaan ja lihaa syödään vuosittain noin 79 kiloa

henkeä kohti. Lihatiskillä ratkaisevat kotimaisuus ja turvallisuus.